Před pár dny v Hubbru přednášel Petr Koubský. Držitel Křišťálové Lupy, ředitel iCollege.cz, realizátor nápadů a hlavně havlíčkobrodský rodák, který se v rámci své přednášky tak trochu vracel domů. Přednáška byla o nápadech a realizaci byznysu. Tady je našich 5 zásadních postřehů pro váš byznys z Petrovi přednášky u nás.
1. Zázrak jménem Lean Canvas - byznys model na jedné A4
Tahle vychytávka se hodí každému. Rozjetému podnikateli i začátečníkovi.
Na jednu A4 napíšete vše, co se týká vašeho byznysu nebo nápadu. Co budete řešit, jak to budete řešit, kolik to bude stát, jakou máte konkurenci, jak to budete měřit...
Klíčové u vyplňování vašeho Lean Canvas je vyplnit kolonky ve stanoveném pořadí. Lean Canvas vás totiž nutí si nejdřív odpovědět na nejzásadnější otázky, než sklouznete k myšlenkám o konkrétní podobě produktu.
Stáhněte si svoji Lean Canvas v češtině
Příklad
2. Dobrá realizace je mnohem důležitější než nápad
Nápad sám o sobě není nic. Nápad je pouze multiplikátor toho, jak ho zrealizujeme. I ten nejoriginálnější nápad selže, pokud ho nedovedeme zrealizovat.
Jak řekl Petr na přednášce: "Když si po snídani na půl hodiny lehnete na gauč, napadne vás ledacos. Nápad ještě není nic závratného, těch můžeme mít všichni denně desítky.".
Platí totiž, že i sebelepší nápad nebude úspěšný, pokud selžete v realizaci. Oproti tomu skvělou realizací i průměrného nápadu dojdete mnohem dál.
Úplně nejhorší pak je, když vskutku tragický nápad (-1), zrealizujete naprosto brilantně. Hádejte, co se stane pak :-)
3. Nečekejte, než bude všechno perfektní - MVP
MVP (Minimum viable product) nebo-li produkt s nejmenší možnou funkcionalitou.
Dodejte vždy alespoň minimální funkční produkt. Postupně ho můžete zdokonalovat, ale nečekejte se spuštěním až bude všechno tip ťop. Mohlo by se stát, že nezačnete nikdy nebo vás někdo předběhne.
Příklad #1
Chcete začít prodávat/vyrábět koloběžky, ale chcete aby v noci koloběžka blikala? Jasně, můžete kvůli tomu čekat další měsíc, než prodej spustíte. Není ale lepší začít nejdřív prodávat koloběžky a vychytávky dodělat až později?
Příklad #2
Je super mít e-shop s věrnostním programem, videii a 10 zahraničními dodavateli. Je správně kvůli tomu brzdit spuštění e-shopu? Ani náhodou. Spusťte e-shop ať se pomalu na internetu zabydluje. Obchod pojede a vy můžete přemýšlet a pracovat na vylepšení "v provozu".
4. Když něco nefunguje, nepanikařte a neměňte hned všechno najednou
Máte e-shop, produkty, reklamu, cílovou skupinu a kdo ví co všechno. Ale furt to z nějakého důvodu nejede, jak byste chtěli. Nemusíte hned všechno zahodit a vrátit se na začátek. Zkuste zkrátka změnit jen jednu věc místo radikálních kroků a paniky. Zamyslete se nad cílovým zákazníkem, způsobem komunikace, propagací nebo produktem. Určete si, kde je změna adekvátní a zkuste něco nového.
Je dost možné, že se věci nepohnou k lepšímu. Mnohdy je zakopaný pes v detailu, který vám předtím unikl.
5. "Moji zákazníci jsou všichni, můj produkt je pro všechny a cílím na každého"
Ať se nám to líbí nebo ne, tohle si může říct možná tak Coca Cola nebo Google. Kolikrát se může zdát, že vyhrazenou cílovou skupinu nemáte. Věřte, že máte. A podle toho byste měli sestavit svůj produkt, design, propagaci či tón komunikace. Budete cílovce mnohem blíž a práce s ní bude jednodušší.
Nespoléhejte se na to, že budete působit neutrálně a doufat, že si k vám najde cestu každý. Vaši zákazníci mají společné rysy. Najděte je.
Příklad
Váš iontový nápoj si může koupit každý. Ale s největší pravděpodobností zaujme sportovce. Nadšence do sportu můžou bavit motivační videa. Motivaci potřebují lidé, kteří chtějí zhubnout.
Ti potom budou mít zájem o různé diety, články, slevy do fit centra nebo poradenství od trenéra. Trenér bude mít radost z více klientů a dohodí vám promo na váš nápoj. A tak dále a tak dále...
Tak hurá do toho!
Martin // Hubbr Coworking